سي سي بلگ سي سي بلگ .

سي سي بلگ

انواع گياهان دارويي [۱۳ مورد استفاده در صنايع آرايشي بهداشتي]

گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي چيست؟ امروزه صنايع بهداشتي و آرايشي، يكي از مهم‌ترين و پررونق‌ترين صنايعي است كه در سراسر جهان مشغول به فعاليت مي‌باشد. محصولات بسيار متنوع و مختلفي در اين زمينه وجود دارد كه مصرف آن به صورت روزانه توسط ميليون‌ها انسان انجام مي‌گيرد. يكي از مهم‌ترين مواد اوليه براي تامين و توليد لوازم آرايشي و بهداشتي، گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي است كه در اين قسمت از مجله جوان ايراني مي‌خواهيم به صورت كامل به معرفي آنها بپردازيم.

 

گياهان دارويي چيست؟

از زمان‌هاي قديم، مردم در جستجوي نجات بيماري خود، در طبيعت به دنبال دارو بودند. شروع استفاده از گياهان دارويي غريزي بود، مانند حيوانات. با توجه به اين واقعيت كه در آن زمان اطلاعات كافي در مورد دلايل بيماري‌ها يا اينكه كدام گياه و چگونه مي‌توان از آن به عنوان درمان استفاده كرد، وجود نداشت و همه چيز بر اساس تجربه بود. كم كم با گذر زمان، با پيشرفت‌هايي كه در علم انجام شده است، دلايل استفاده از گياهان دارويي خاص پيدا شد كه از آنها براي جلوگيري و درمان برخي بيماري‌هاي تخصصي استفاده مي‌شود؛ بنابراين، استفاده از گياهان دارويي به تدريج چارچوب تجربي را كنار گذاشت و بر اساس حقايق توضيحي پايه گذاري شد. تا زمان ظهور شيمي شناسي و ياتروشيمي (علمي كه در حوزه شيمي و داروسازي مي‌پرداخته است كه كاملا مطرود شده) در قرن 16، گياهان منبع درمان و پيشگيري بودند. با اين وجود، كاهش اثربخشي داروهاي مصنوعي و افزايش موارد منع مصرف آنها، استفاده از داروهاي طبيعي را دوباره مورد توجه قرار مي‌دهد.

گياهان دارويي در يك تعريف مستقل، همان اجزاي مختلف گياهاني خاص از جمله ساقه، گل، ميوه و بافت و … است كه از آن براي رفع مشكلات و بيماري‌هاي انساني استفاده مي‌شود. معمولا گياهان دارويي، پس از آنكه ثمره ميوه خود را ارائه مي‌كنند، به خاطر اينكه عمر چندان زيادي ندارند، از بين مي‌روند. با اين حال، به علت داشتن خاصيت‌هاي مادي بسيار خوبي كه دارند، مي‌توانند براي درمان امراض مختفي مورد استفاده قرار گيرند اما نبايستي مصرف آن به يك امر خودسرانه و بدون دستور پزشك انجام شود.

با اين حال، بسياري از گياهان و چاي‌ها، روش‌هاي بي‌خطري را براي بهبود سلامت شما ارائه مي‌دهند. البته در اين امر، به آنچه شواهد در مورد اثربخشي هر گياه و همچنين تداخلات احتمالي يا مسائل ايمني مي‌گويند، بايد توجه كنيد. يكي از نكات مهم اين است كه از تجويز و مصرف گياهان دارويي براي افراد خاص (يعني افرادي كه شامل برخي بيماري‌هاي خاص هستند، نوزادان و كودكان، و نيز كساني كه در دوره بارداري يا شيردهي هستند)، بايستي خودداري كنيد و يا آن را حتما با نظر پزشك تجويز و مصرف نماييد. بيشتر گياهان از نظر ايمني براي افرادي كه آسيب پذير هستند آزمايش نشده‌اند و امتحان گياهان دارويي در ميزان كم معمولا كسي را به خطر نمي‌اندازد. غالبا در كنار مصارف شخصي، گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي نيز استفاده مي‌شود كه در ادامه به اين موضوع مي‌پردازيم.

گياهان دارويي به طور گسترده‌اي در جوامع غير صنعتي استفاده مي‌شوند، عمدتا به اين دليل كه به راحتي در دسترس هستند و ارزان‌تر از داروهاي مدرن مي‌باشند. جالب است بدانيد ارزش سالانه صادرات جهاني هزاران نوع گياه با خواص دارويي در سال 2012، در  حدود 2.2 ميليارد دلار آمريكا برآورد شده است. در سال 2017، بازار بالقوه جهاني عصاره‌هاي گياهي و داروها چند صد ميليارد دلار برآورد شد. در بسياري از كشورها مقررات كمي درباره طب سنتي وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهاني در برخي موارد در اين حوزه ورود كرده است. گياهان دارويي هم با تهديدات عمومي مانند تغيير آب و هوا و تخريب زيستگاه و هم با تهديد خاص جمع آوري بيش از حد براي تأمين تقاضاي بازار روبرو هستند.

 

صنايع آرايشي و بهداشتي

همانطور كه گفتيم، گياهان دارويي در سراسر جهان منابع ارزشمندي از محصولات گياهي هستند و با سرعت بالايي از بين مي‌روند. سلامت و زيبايي شامل محصولات متنوعي از جمله عطرها‌، محصولات آرايشي‌، مراقبت و رنگ مو‌، كرم ضد آفتاب‌، خميردندان و محصولات حمام‌، مراقبت از ناخن و اصلاح است. اين صنعت با بازارهاي ديگر مانند مواد شيميايي، مراقبت‌هاي بهداشتي و نفت همپوشاني دارد؛ چرا كه به عنوان مواد اوليه محصولات مراقبت شخصي‌، مانند پروپيلن گليكول‌، از فرآورده‌هاي نفتي مهم است.

صنعت جهاني محصولات مراقبت شخصي يكي از صنايع متمركز مهمي است كه سالانه در بسياري از كشورها (از جمله اصلي‌ترين آنها شامل اتحاديه اروپا، ايالات متحده، بريتانيا، برزيل و روسيه كه بر صنعت غالب هستند)، محصولات مختلفي را ارائه مي‌كند. سه شرايط منحصر به فرد وجود دارد كه همچنان صنعت زيبايي و بهداشتي را تقويت مي‌كند:

  • مصرف كنندگان: كه عمدتا شامل زنان جامعه مي‌شود، از مهم‌ترين دلايل قدرتمندي اين صنايع است. آنها از محصولات جديد لذت مي‌برند و مارك‌هاي جديدي پيدا مي‌كنند.
  • محصولات و مارك‌هاي جديد: وجود برندهاي جوان مستقل كه از افزايش خلاقيت و تنوع طلبي حمايت مي‌كنند، مي‌تواند عامل ديگري در جذب بيشتر به اين صنايع باشد. به نظر مي‌رسد هر روز يك مارك جديد با ايده‌اي جديد در مورد نحوه زيبا شدن يا ماندگار شدن وجود دارد. كارآفريني در صنعت زيبايي در حال جوشيدن است.
  • خريد شركت هاي بزرگ: سومين شرط، تجارت برندها و شركت‌هاي بزرگ زيبايي از شركت‌هاي كوچكتر با ارزش‌هاي بسيار بالا، هر روز بنيانگذاران بيشتري را جذب مي‌كند و خلاقيت بيشتري را به دنبال دارد. خريدها به اين دليل صورت مي‌گيرد كه مارك هاي بزرگ زيبايي توسط مارك‌هاي جوان و مستقل مورد تهديد مشتريان قرار مي‌گيرند.

با اين حال، جالب است بدانيد كه امروزه آگاهي مصرف كننده منجر به گرايش آنها به گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي مي‌شود. اين گرايش به محصولات ارگانيك و گياهي، يعني آگاهي بيشتر از مواد اوليه و شركت‌ها سبب شده است كه شركت‌ها مجبور به كاهش بسته بندي‌، صرفه جويي در مصرف آب، كاهش انتشار كربن و تاكيد بر بازيافت، متعهد به حفاظت از محيط زيست و يكي از مهم‌ترين آنها، استفاده از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي هستند.

 

گياهان دارويي استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي (۱۳ مورد)

وسايل آرايشي كه در آنها از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي امروزه بسيار رايج است. اگر در گذشته هم بنگريم، در رم، زنان اگر از لوازم آرايشي استفاده نمي‌كردند، زيبا محسوب نمي‌‌شدند، كه اين خود منجر به افزايش اغراق آميز قيمت اين محصولات شد. بعدها با پيشرفت‌هاي صورت گرفته در صنعت شيمي و داروسازي امكان استفاده از مواد طبيعي و توسعه مواد مصنوعي مورد استفاده در صنعت زيبايي مدرن را ممكن ساخته است. پس از استفاده از چندين ماده كه ممكن است براي چند دهه به طور بالقوه سمي باشند، صنعت زيبايي به شدت بر استفاده از مواد طبيعي تأكيد كرده است. در حال حاضر، مردم مي‌خواهند از لوازم آرايشي كه تا حد ممكن ايمن هستند استفاده كنند به اين معني كه تقاضاي زيادي براي مواد طبيعي وجود دارد و بسياري از شركت‌ها يا توليدكنندگان كوچك خطوط لوازم آرايشي دست ساز خود را به صورت ساخت (حتي صددرصدي) از تمام مواد طبيعي ايجاد كرده‌اند. يكي از برند‌هاي مشهور در اين زمينه، Lush است، اما رقباي قوي ديگري نيز وجود دارند مانند 100٪ Pure غير مجاز مي باشدmetics ،The Body Shop يا Aveeno، كه فقط تعدادي از آنها را نام مي‌بريم.

بنابراين، يك فرصت عالي براي كشاورزان وجود دارد كه روي رشد گياهاني كه در صنعت آرايشي و بهداشتي بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرند، تمركز مي‌كنند، ناگفته نماند كه فرهنگ‌هاي اكولوژيكي تقاضاي بالايي براي ايجاد لوازم آرايشي طبيعي يا حداقل لوازم آرايشي با استفاده از هرچه بيشتر مواد طبيعي دارند.

با اين توصيفات در مورد گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي مي‌توان گفت:

۱) آلوئه ورا

اين گياه بيشتر به دليل خواص درماني شناخته شده است و اغلب در صنعت داروسازي استفاده مي‌شود‌، اما شما مي‌توانيد آن را در چندين محصول آرايشي نيز بيابيد. برگ‌هاي آلوئه ورا حاوي ژل چسبناكي است كه از برگها و لاتكس زرد رنگي تشكيل شده ( كه خود از لايه بيروني برگها استخراج شده است). آلوئه ورا حاوي بيش از 75 ماده مغذي و 200 ماده ديگر از جمله 20 ماده معدني، 18 اسيد آمينه و 12 ويتامين است. آب و ژل آلوئه ورا به دليل كيفيتي كه دارد، با موفقيت در محصولات آرايشي با اثرات ضد التهابي، تسكين دهنده، تقويت كننده، مرطوب كننده و محافظ پوست استفاده مي‌شود: كرم‌هاي صورت و بدن، محصولات مراقبت از مو و دئودورانت‌هاي طبيعي از جمله محصولاتي است كه در آنها، آلوئه ورا به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي به كار رفته است.

اروپاي غربي داراي رتبه اول در بازار جهاني عصاره آلوئه ورا و پس از آن منطقه آسيا و اقيانوسيه است. در اروپا، پيش بيني مي‌شود كه فرانسه تا سال 2021 داراي بالاترين نرخ رشد تركيبي و سالانه باشد. بازار آلوئه ورا چندين بخش مختلف را شامل مي‌شود كه عصاره كامل برگ آلوئه ورا بزرگترين بخش آن را در سال 2015 تشكيل داده است.

عصاره گياهان دارويي به طور گسترده‌اي به عنوان مواد فعال در لوازم آرايشي استفاده مي‌شود. مواد گياهي مي‌توانند از منابع مختلفي از جمله باغداري به صورت توليد تجاري و برداشت وحشي در كشورهاي در حال توسعه تامين شوند. مواد گياهي توليد شده پايدار تنوع زيستي را تهديد نمي‌كند، آلودگي را براي جامعه ايجاد نمي‌كند، با عرضه مواد غذايي رقابت نمي‌كند و معمولا موجب ايجاد آسيب‌هاي حاد با عوارض شيميايي بر روي مردم نمي‌شود. از ديگر مواردي كه مي‌توان در قسمت گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي بيان كرد، همچنين بايد گفت:

۲) گل رز

گل رز نه تنها موردي از گل‌هاي زيبايي است كه در انواع مختلف موجود است و در كنار اين مورد، بلكه يك ماده آرايشي طبيعي ارزشمند نيز تلقي مي‌شود. به ويژه روغن گل سرخ داراي ويتامين C بالايي است و داراي خاصيت آبرساني فوق العاده‌اي مي‌باشد كه مي‌توان آن را به عنوان يكي از موارد گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي در نظر گرفت. جالب است بدانيد، ايالات متحده و استراليا بزرگترين صادركنندگان روغن گل رز در جهان هستند كه مي‌توانند در اين زمينه حرف اول را بزنند. بازار روغن گل رز بسيار سودآور است؛ زيرا قيمت يك كيلوگرم روغن گل رز در سال 2016 نزديك به 9000 يورو بود. بنابراين در كنار استفاده از اين ماده به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، مي‌توان از عصاره آن در فروش يك ماده اوليه نيز استفاده كرد.

يكي از بزرگترين صادركنندگان در اروپا بلغارستان است، جايي كه گل رز معروف بلغاري به طور سنتي در آنجا كاشته مي‌شود. كمتر از 1 درصد روغن گل رز توليد شده در بلغارستان در اين كشور باقي مانده است و مابقي به شركت‌هاي بزرگ لوازم آرايشي از آلمان، سوئيس و فرانسه صادر مي‌شود. اين گل رز در بسياري از عطرها و ساير محصولات مارك‌هاي درجه يك مانند Chanel يا Dior استفاده مي‌شود. بسيار مهم است كه كشور ما نيز در زمينه گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي نيز توجه بيشتري ارائه كند؛ زيرا هم از نظر اقتصادي و هم از نظر بستري كه در جامعه فراهم است، اين عصاره آن بسيار سودآور خواهد بود.

۳) كالاندولا

يكي ديگر از مواردي كه بايستي براي گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي  بيان كرد، گل كالاندولا است. گل هميشه بهار كه با نام كالاندولا نيز شناخته مي‌شود، يكي از گياهاني دارويي است كه براي پوست استفاده مي‌شود. اين گياه داراي خواصي براي التيام پوست از آفتاب، بهبود بافت پوست، درمان آكنه‌، ضد پيري و كاهش قرمزي مي‌باشد. با توجه به اين موارد و خواصي كه براي اين مورد از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي مي‌توان ذكر كرد، شما مي‌توانيد نام آن را در محصولاتي مانند كرم‌ها، لوسيون‌ها و پمادهاي مختلف توسط روغن گل هميشه بهار مشاهده كنيد كه با خيساندن گل‌ها در روغن حامل استخراج مي‌شود.

نحوه استفاده از گياه كالاندولا به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي اينگونه است كه شما مي توانيد آكنه، لكه‌ها و لكه‌هاي تيره را با خيساندن سه قاشق چاي خوري گلبرگ گل هميشه بهار در يك فنجان آب به مدت 10 دقيقه درمان كنيد. صورت خود را به طور مرتب با اين محلول بشوييد و نتايج آن را در چند هفته مشاهده كنيد.

 

مهم ترين گياهان مورد استفاده در محصولات بهداشتي و آرايشي

گياهان از زمان‌هاي قديم در محصولات آرايشي استفاده مي شده اند و حتي امروزه موضوع تحقيقات علمي هستند. در طول سال‌ها، درك عميق‌تري از گياهان و خواص آنها با در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بيشتر ايجاد شده است. گياهان موجودات پيچيده‌اي هستند كه متابوليت‌هاي متفاوتي توليد مي‌كنند و به محيطي كه در آن زندگي مي‌كنند، واكنش نشان مي‌دهند. فيتو مولكول‌ها روي پوست اعمال مي‌شوند و با سلول‌هاي پوست در تعامل هستند و بر رفاه و ظاهر پوست تأثير مي‌گذارند. مطالعات قوم شناسي از يك سو و تجزيه و تحليل فيزيكي و شيميايي از سوي ديگر، موجودي غني از گياهان با قابليت غني سازي محصولات آرايشي مدرن را به تصوير كشيده است.

گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي ديگري كه مي‌توان نام برد، عبارتند از:

۴) گل ختمي يا باميه – Hibiscus

گياهان Hibiscus سرشار از آمينو اسيدها، آنتي اكسيدان‌ها و اليگوپپتيدها هستند كه به كاهش خطوط و چين و چروك‌هاي پوست كمك كرده و اثر ضد پيري را انجام مي‌دهند. همچنين برگ‌ها و گل‌ها براي مراقبت از مو مناسب هستند. از گل‌ها در تهيه بسياري از محصولات تغذيه كننده پوست و مو استفاده مي‌شود.

نحوه استفاده از اين گياه به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي  مي‌توان گفت برگ هيبيسكوس يك نرم كننده طبيعي مو است؛ زيرا حاوي “پلي ساكاريدهاي موسيلاژ” است. براي استفاده از آن جهت اثرات ضدپيري، 15-20 برگ برداريد و آنها را بجوشانيد. براي كاهش ريزش مو و افزايش درخشندگي، آب را به مدت دو هفته روي موهاي خود بماليد.

۵) اسطوخودوس

روغن گياه اسطوخودوس به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، داراي اثرات آرامش بخش، تسكين دهنده و شفابخش است و به عنوان مرطوب كننده پوست استفاده مي‌شود. علاوه بر رايحه دلپذير‌، داراي خواص ضد عفوني كننده نيز مي‌باشد. روغن اسطوخودوس همچنين در عطرها‌، حمام و محصولات مراقبت از بدن كاربردهاي گوناگوني دارد و آن را به يكي از بهترين گياهان با كاربردهاي آرايشي در ليست گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي تبديل كرده است.

روش استفاده از اسطوخودوس به عنوان يكي از موادي كه در داروهاي ضدلك و پيري استفاده مي‌شود، بدين صورت است كه ماسك صورت را با جوشاندن چند دقيقه گلبرگ گل اسطوخودوس آماده كنيد. آب را تميز كنيد، گلبرگ‌ها را برداريد، 1 قاشق چايخوري پودر جو دو سر اضافه كنيد و يك خمير درست كنيد. اين تركيب را روي صورت خود بماليد و وقتي خشك شد با آب بشوييد.

اين ماده، به ويژه روغن آن، براي مرطوب كردن پوست استفاده مي‌شود. از اين گياه در بسياري از محصولات مانند عطر، لوازم حمام و محصولات مراقبت از بدن استفاده مي‌شود. بزرگترين توليد كننده اسطوخودوس فرانسه است، منطقه Provence به دليل مزارع بزرگ اسطوخودوس معروف است. بيش از 30 درصد از توليد جهاني اسطوخودوس از فرانسه تامين مي‌شود. قيمت‌هاي اين ماده از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، در بازار و همچنين تقاضاي مصرف كننده به طور مداوم در حال افزايش است؛ زيرا كشت اسطوخودوس در سال‌هاي گذشته با مشكلات متعددي روبرو شده است، عمدتا به دليل آفات و تغييرات آب و هوايي.

۶) خيار

به عنوان يكي ديگر از مواردي كه مي‌توان براي گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي  اشاره كرد، بايستي خيار را نام ببريم كه داراي خواص ضد التهابي، نرم كننده و مرطوب كننده است. اين ميوه، حاوي 95 درصد آب، ويتامين C، آنتي اكسيدان‌ها، سيليس و اسيدهاي چرب است و به دليل خواص آبرساني به طور گسترده‌اي در لوسيون‌ها، كرم‌ها و پاك ‌كننده‌ها استفاده مي‌شود.

روش استفاده از آن به اين صورت است كه بايستي براي استفاده، نصف خيار را خرد كرده و همراه با پوست خرد كرده و آب آن را صاف كنيد. اين ماده را مانند يك تونر روي صورت تميز بماليد تا رنگ پوست شما را روشن كرده و اندازه منافذ را نيز كاهش دهد.

۷) گل شمعداني

شمعداني نه تنها يك گياه تزئيني محبوب است، بلكه يك عنصر كليدي در محصولات آرايشي مختلف است كه به عنوان روغن نيز مي‌توان آن را استفاده نمود. روغن شمعداني داراي خواص پاك كنندگي و تقويت كننده است و براي كساني كه با پوست چرب، آكنه و اگزما سر و كار دارند مفيد است.

اين ماده كه در ليست گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي مي‌باشد و به صورت  روغن نيز كاربرد دارد، در ابتدا در اروپا، عمدتا به عنوان جايگزين روغن گل رز، كشت مي‌شد‌، اما اكنون به دليل هزينه‌هاي بالاي توليد‌، در خارج از اروپا‌، از جمله در كشورهاي در حال توسعه نيز توليد مي‌شود. به گفته CBI، تقاضاي بازار جهاني براي انواع روغن شمعداني سالانه 400 تن برآورد شده است. روغن شمعداني با كيفيت بالا عمدتا در جزيره Reunion (10 تن)، آفريقاي جنوبي و ماداگاسكار توليد مي‌شود. چين و مصر مقادير قابل توجهي روغن شمعداني با كيفيت پايين توليد مي‌كنند. كشورهاي اروپاي غربي مانند فرانسه‌، انگليس‌، اسپانيا يا ايتاليا بزرگترين واردكنندگان روغن شمعداني هستند.

همانطور كه مي‌دانيد برچسب روي لوازم آرايشي معمولاً حاوي ليستي از مواد اوليه محصولات بهداشتي و آرايشي است كه براي توليد آن استفاده مي‌شود. اين مواد را مي‌توانيد روي ليبلي كه محصول دارد به صورت ريز در يك جدول مشاهده كنيد. اين قسمت همچنين با نام INCI نيز شناخته مي‌شود كه اختصاري از عبارت انگليسي International Nomenclature of غير مجاز مي باشدmetic Ingredients مي‌باشد. INCI يك سيستم نامگذاري يكپارچه از تركيبات شيميايي در انگليسي و گياهان در لاتين است.

هنگام خريد لوازم آرايشي، بايد به ليست مواد تشكيل دهنده توجه كنيد تا مطمئن شويد كه محصول به روشي كه توسط سازنده اعلام شده كار مي‌كند. لازم به ذكر است كه ‌قاعده‌اي كه بر اساس آن مواد موجود در لوازم آرايشي به ترتيب خاصي ذكر شده‌اند، با مواد با بالاترين محتويات در محصول شروع مي‌شود. اين اطلاعات به مصرف كنندگان اين امكان را مي‌دهد كه هنگام خريد لوازم آرايشي، آگاهانه انتخاب كنند. حال كه نسبت به اين موضوع مهم آگاه شديد، لازم است به ادامه معرفي گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي بپردازيم:

۸) گياه بابونه

بابونه در لوازم آرايشي طبيعي كاربرد وسيعي دارد؛ زيرا داراي خواص ضد عفوني كننده، نرم كننده‌، ضد التهابي‌، پاك‌ كننده، ضد درد، ضد قارچ و شفابخش است. علاوه بر اين، محصولات بابونه ضد حساسيت هستند و با جلوگيري از آسيب ناشي از راديكال‌هاي آزاد، سوزش پوست را كاهش مي‌دهند و آن را به يكي از بهترين گياهان با كاربردهاي آرايشي در ليست گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي ما تبديل مي‌كنند.

نحوه استفاده از گياه بابونه به اين صورت است كه مقدار مساوي شير خام و آب ليمو را با گلبرگ‌هاي بابونه خشك يا تازه مخلوط كنيد. يك خمير درست كنيد و آن را به مدت 5 دقيقه روي صورت بماليد. به عنوان يك پاك كننده طبيعي عمل مي‌كند. با استفاده منظم، اين ماده در از بين بردن جوش‌هاي سرسياه و رنگدانه‌ها از صورت بسيار موثر است.

بيشترين تقاضا براي تخم بابونه در منطقه آسيا و اقيانوسيه است و پس از آن اروپا و آمريكاي شمالي قرار دارند. اين گياه در سراسر اروپا، آسيا و آمريكاي شمالي‌، عمدتا در مزارع كوچكتر كشت مي‌شود‌؛ زيرا نيازي به نگهداري زيادي ندارد. بابونه به راحتي رشد مي‌كند، به حملات آفات حساس نيست و به راحتي با شرايط مختلف محيطي و انواع خاك سازگار مي‌شود.

۹) ريحان

ريحان به غير از مصارف دارويي، در صنايع آرايشي و بهداشتي نيز كاربردهاي فراواني دارد. عمدتا، در محصولات مراقبت از مو، درمان آكنه‌، عطرها و محصولات مراقبت از بدن استفاده مي‌شود. همچنين به پاكسازي چربي و آلودگي از منافذ مسدود كمك مي‌كند. ويژگي‌هاي ضد ميكروبي و ضد التهابي ريحان به كنترل آكنه نيز كمك مي‌كند و به همين خاطر، مي‌توان نام آن را در ليست گياهان دارويي مورد استفاده در صنايع آرايشي و بهداشتي قيد كرد.

نحوه استفاده از اين ماده به صورت جداگانه نيز به اين صورت است كه 15-20 برگ تازه ريحان را برداريد و آن را با 2 قاشق چايخوري كشك مخلوط كنيد. مخلوط را به صورت خود بماليد و بگذاريد 15 دقيقه بماند. اين بسته پوست شما را بدون لك و بدون آكنه و سالم مي‌كند.

ريحان شيرين لينولول در محصولات مراقبت شخصي بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد‌، در حالي كه انواع ديگر ريحان براي محصولات دارويي و صنايع غذايي و آشاميدني استفاده مي‌شود. بيشتر روغن ريحان در منطقه آسيا و اقيانوسيه توليد مي‌شود‌، جايي كه بيشترين تقاضاي بازار نيز وجود دارد. تقاضا براي روغن ريحان در آمريكاي شمالي به دليل كاربردهاي گسترده آن نه تنها در صنعت زيبايي، بلكه در ساير بخش‌هاي صنعت نيز افزايش مي‌يابد.

۱۰) درخت چاي

يكي ديگر از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، درخت چاي است كه از مواد اصلي مورد استفاده در محصولات آرايشي به حساب مي‌آيد و براي مبارزه با آكنه و درمان پوست مستعد آكنه استفاده مي‌شود. اين يكي از بهترين جايگزين‌هاي طبيعي براي مواد شيميايي است كه به طور بالقوه باعث تحريك پوست مي‌شود.

توليد اين ماده از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، در كشور استراليا انجام مي‌شود كه در توليد روغن درخت چاي در جهان پيشتاز جهان است. در سال 2012، بيش از 400 تن روغن درخت چاي در استراليا توليد شد كه 80 درصد از آن به طور عمده به آمريكاي شمالي صادر شد. ساير بازارهاي با تقاضاي بالا شامل اروپا (از جمله انگليس و روسيه)، آسيا بودند و صادرات كوچكتر به آفريقا (مصر و آفريقاي جنوبي) و آمريكاي جنوبي (شيلي، كلمبيا، برزيل) انجام شد.

 

خواص باورنكردني آويشن و عوارض آن را در اين مقاله مطالعه كنيد:

خواص درماني آويشن

۱۱) جوجوبا

جوجوبا را بايد از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي به خصوص در كرم‌‌هاي صورت دانست؛ زيرا روغن استخراج شده از گياه داراي خواص مشابه سبوم ترشح شده از پوست انسان است. همچنين خاصيت ارتجاعي پوست را بهبود مي‌بخشد و از دهيدراتاسيون پوست جلوگيري مي‌كند و براي پوست‌هاي حساس يا بسيار خشك مناسب است.

حجم بازار روغن جوجوبا در سال 2015 به بيش از 150 ميليون دلار رسيد و پيش بيني مي‌شود تا سال 2024 رشد بيشتري داشته باشد. توليد جوجوبا در پرو، استراليا و آرژانتين به دليل تقاضاي مصرف كننده به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. صنعت زيبايي بزرگترين بخش بازار روغن جوجوبا است كه بيش از 70 درصد از كل سود را به خود اختصاص داده است. بزرگترين بازار روغن جوجوبا آمريكاي شمالي در سال 2015 بود، كه تقريباً 40 درصد از حجم جهاني را تشكيل مي‌دهد، اما تقاضا در آسيا (به ويژه چين و هند) نيز بسيار بالا است.

۱۲) رزماري

رزماري به دليل طعم معطر خود در غذاها استفاده مي‌شود اما مي‌توانيد از آن براي افزايش زيبايي خود نيز استفاده كنيد. اين ماده از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي، داراي برگهايي سرشار از كلسيم، آهن، ويتامين A و C ميباشد و به همين خاطر، داراي ويژگي‌هاي ضد قارچي، ضد ميكروبي، ضد التهابي است كه به درمان آلوپسي و ساير مشكلات مربوط به مو كمك مي‌كند. روغن رزماري همچنين براي درمان چين و چروك پوست و همچنين درمان آكنه استفاده مي‌شود. رزماري را مي‌توانيد به عنوان عنصر اصلي بسياري از پاك كننده‌ها، كرم‌ها و ماسك‌هاي صورت پيدا كنيد.

روش استفاده از اين گياه به اين صورت است كه برگ‌هاي تازه رزماري را بايد جدا كرده، در يك شيشه تميز پر كنيد. روغن زيتون را به آن اضافه كردن و براي چند روز در يخچال نگهداريد. مي‌توانيد اين روغن را روي موها يا صورت خود بماليد.

همچين در مورد رزماري به عنوان يكي از گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي  مي‌توان گفت اين ماده داراي خواص ضد قارچي، ضد التهابي، آنتي اكسيداني و ضد ميكروبي است. رزرماري مي‌تواند ريزش مور را با موفقيت درمان كند‌، رشد مو را تحريك كند و به عنوان و به موها نيرو مي‌بخشد و ظاهري سالم به آن مي‌دهد. با توجه به خواص تقويت كننده و مرطوب كننده روغن رزماري، مي‌توان آن را براي كاهش چين و چروك‌هاي ريز و درمان پوست آسيب ديده از آكنه توصيه كرد.

رزماري گياهي است كه در ابتدا در كوه‌هاي آلپ رشد كرد، اما در حال حاضر در چندين منطقه در سراسر جهان، براي كاربردهاي مختلف كشت مي‌شود. اروپا تامين كننده اصلي رزماري است، با بيشترين توليد در اسپانيا و فرانسه (همچنين اين بازار داراي بالاترين صادرات و مصرف است). با اين حال، انتظار مي‌رود آمريكاي شمالي تا سال 2026 به دليل كشت كشاورزي رزماري در منطقه جنوب غربي به عنوان پردرآمدترين بازار در جهان ظاهر شود. علاوه بر اين، تركيه، اسپانيا و مراكش به دليل شرايط آب و هوايي مطلوب، به سرعت در حال افزايش توليد رزماري خود هستند.

انتظار مي‌رود بازار جهاني محصولات مراقبت طبيعي و ارگانيك تا پايان سال 2024 با نرخ رشد تركيبي 8.8 روبرو شود. آمريكاي شمالي بازار اصلي چنين محصولاتي است و بيش از 30 درصد از سهم بازار جهاني را در اختيار دارد، اما اروپا و آسيا و اقيانوسيه نيز دو بازار عمده ديگر (به ويژه چين و هند) هستند. بنابراين، به جرات ‌مي‌توان گفت كه كساني كه علاقه مند به تخصص در زمينه كشاورزي هستند و به پرورش گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي مي‌پردازند، بايد به پرورش گياهاني بپردازند كه تقاضاي زيادي در صنعت زيبايي و همچنين داروسازي دارند، مانند اين گياه، بپردازند.

۱۳) چريش

ياس بنفش هندي يا Neem، كه معمولاً به عنوان چريش شناخته مي‌شود، در ساخت صابون، كرم و لوسيون كاربردهاي مختلفي دارد. روغن چريش حاوي ليمونوئيدها، آنتي اكسيدان‌ها، ويتامين E و كلسيم است كه در درمان چين و چروك پوست، جاي زخم، آكنه و توليد كلاژن موثر است و آن را به يكي از بهترين گياهان با كاربردهاي آرايشي در ليست گياهان دارويي مورد استفاده درصنايع آرايشي و بهداشتي تبديل مي‌كند

روش استفاده از اين ماده به صورت مستقل به اين گونه است كه بايستي برگ تازه چريش را جدا كرده و در آب 1 ليتري بجوشانيد تا رنگ آن سبز شود. بگذاريد آب تا دماي اتاق خنك شود و از آن براي شستن صورت خود استفاده كنيد، خواص ضد باكتريايي و ضد قارچي آب تزريق شده چريش با استفاده مكرر، پوست شما را بدون آكنه و كمتر چرب مي‌كند.

https://irjavan.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88%db%8c%db%8c/


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۳۳:۴۶ توسط:حسين موضوع: