سي سي بلگ سي سي بلگ .

سي سي بلگ

قصه كودكانه

كودكان به قصه كودكانه نياز دارند

نقش قصه هاي كودكانه و كاركردهاي قصه عاميانه در فرآيند فرهنگ پذيري نشان مي دهد كه نقش قصه ها در دنياي كودكان بسيار زياد و كليدي است. كاركرد مثبت قصه ها در شكل دادن شخصيت و توانايي هاي كودكان انكارناپذير است.

امروزه مانند هميشه اصليترين و سخت ترين وظيفه آموزش و تربيت كودكان اين است كه به آنان ياري رساند كه براي زيستن خود معنايي بيابند در اين باره تجارب زيادي براي رشد كودك لازم است كودك از طريق داستان كودكانه بايد در جريان رشد بياموزد كه همواره خود را بهتر بفهمد در اين صورت قادر است ديگران را نيز بهتر درك كند و سرانجام روابط رضايت بخش و مفيدي با ديگران برقرار كند.

اگر اين ديدگاه در نظر گرفته شود مشخص مي شود كه قصه كودكانه و ادبيات كودكان سهم زيادي در توسعه و افزايش توانمندي ها و رشد روان و شخصيت كودك دارد. در بسياري موارد با توجه به شناخت ناكافي كودك از محيط زندگي مي تواند براي آنها پيچيده و گيج كننده به نظر برسد بايد از طريق ارتقا مهارت ها و توانمندي ها به او امكان داد در زمانه پيچيده  كنوني خود را بيابد و بشناسد و براي آشفتگي خود معنايي پيدا كند. او به روش ها و مهارت هايي نياز دارد تا بتواند اول درون و بعد اطراف و زندگي خود را نظم دهد او به محرك هايي نياز دارد كه بتواند با پيچيدگي هاي محيط بيرون كنار بيايد كودك اين مهارت ها و توانمندي ها را از طريق داستان هاي كودكانه مي آموزد. كودك بسيار راحت تر و سريعتر از هر آموزش ديگري مي تواند از طريق استان هاي كودكانه خود و وجود خود را دريابد و با ان ارتباط برقرار كند. بسيار موثر خواهد بود اگر مادران و پدران به اهميت و نقش قصه كودكانه در تربيت و آينده فرزندان خود پي ببرند و از ان به عنوان يك ابزار آموزشي موثر استفاده كنند.

يكي از اولين افرادي كه به موضوع قصه كودكانه بطور جدي پرداخت مهدي آذر يزدي است او افسانه هاي كهن را به بهترين وجه به داستان هاي كودكانه تبديل كرده و آنها را بازنويسي كرده است او اولين نويسنده اي است كه در ايران به فكر نوشتن داستان براي كودكان و نوجوانان افتاد به همين دليل به او عنوان پدر ادبيات كودك و نوجوان را داده اند. تعداد زيادي از كتاب هاي او از طرف شوراي كتاب كودك به عنوان كتاب برگزيده سال انتخاب شده اند و به زبان هاي مختلفي از جمله اسپانيايي، ارمني، چيني و روسي ترجمه شده اند. به دليل آثار ارزشمند او در زمينه ادبيات كودكان و قصه هاي كودكانه روز درگذشت او را روز ملي ادبيات كودك و نوجوان ناميده اند.

وولك

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۶:۴۳ توسط:حسين موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :